Sunday, February 19, 2012

LAIN NEGERI LAIN BAHASA

salam semua..
Selamat malam semua.apa khabar? Hope semua sihat hendaknya..

LAIN NEGERI, LAIN BAHASA 

Korang rasa bagaimana bila berdepan dengan orang yang tak sama negeri dengan korang. Ada seronok tak? Bagi qienah memang ada seronok n kekadang ada lawak juga.hoho. Seronok bila kita boleh belajar bahasa pelbagai negeri. Menarik je..^__^



Apa yang  lawak ? ni nak cerita, en bobos jangan gelak pulak ye.hihi. qienah ni orang TERENGGANU, kahwin dengan orang KELANTAN. Teringat masa mula-mula kahwin, mertua n makcik-makcik suami duk cakap LUAR/BANDAR dengan qienah ni. Padahal qienah ni paham orang cakap KELANTAN cuma cakap KELANTAN je tak boleh.huhu. Ayah qienah orang KELANTAN. Lagipun saudara sebelah ayah memang cakap pure KELANTAN le. Majoriti duduk sana n family selalu juga balik kampung kat KELANTAN. So, kira memang dah biasa dengan bahasa orang KELANTAN ni (kekadang je ada juga yang tak paham sikit-sikit). Apapun sekarang family suami cakap bahasa diorang je dengan qienah sebab suami dah bagitau diorang yang qienahni paham je bahasa KELANTAN.hihi. Tapi kadang-kadang qienah pulak yang terbelit lidah n ulang semula percakapan sebab mereka tak paham qienah cakap, qienah ni cakap pure GANU kan.hihi.

So, tak kira le asal NEGERI or NEGARA mana, kita semua boleh hidup saling memahami n bekongsi bersama. Seperti orang luar negara, mereka boleh datang MALAYSIA n cakap melayu. Memang masih boleh hidup..^__^



LIKE??KASI KOMEN SIKIT

7 00 suka bertanya..:

Nisa Greennnpanda said...

btul3..
xkire aa lain negeri n lain loghat pun, asalkn leh paham each other, hehe... >_<

Mama Ema said...

nahasa terengganu banyak bunyi 'ng' bahasa kelantan bnyk dipendekkan..hehehe

Qienah said...

btol 2 nisa, asal leh faham kan..:)
2le mama ema, beza pjg pndek.hihi.

Cikgu Ma said...

memang best jumpa kawan2 len2 negeri...macam2 istilah leh belajar =)

salam kenal =)

Qienah said...

btol 2, mcm2 n mnrik jekn..slmt brknlan jg..:)

Arra Ahmad said...

orang ganu kate ikang..ore kelate kato ike...haha

Qienah said...

hihi..pepn ttp ikan kan.hihi.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...