Wednesday, September 5, 2012

RESEPI : PUDING TRIFLE

Assalamualaikum..

Hari Qienah merajinkan diri. hihi. Hujung minggu hari tu, sempat buat puding trifle ni.. Menjadi n best je tau. Licin n  dah habis.. Siap bawa pergi rumah saudara juga hari tu, sambil pergi beraya. Korang nak buat juga ke?jom try..


Bahan-bahan :
  • 1 tin susu cair
  • 4 sudu besar gula
  • 4 sudu besar tepung kastard
  • 2 cawan air- utk dicampurkan dengan kastard
  • 2 biji kek gulung ~ guna kek gulung pandan
  • 1 tin buah koktel - asingkan air dan buahnya
  • 1 peket agar-agar jeli kristal Nona ~ guna perisa mangga

Cara-cara :
  •  Panaskan susu cair dengan gula hingga mendidih n kecilkan api.
  •  Bancuh tepung kastard dengan air n masukkan bancuhan tadi ke dalam susu cair yang sedang mendidih, Masak hingga betul-betul pekat. Tutup api.
  • Untuk lapisan bawah, susunkan kek gulung. Kemudian, basahkan dengan air buah koktel.
  • Lapisan kedua, tuangkan bancuhan kastard ke atas kek gulung n sapu rata. Jangan tebal sangat. Kemudain masukkan buah koktel diatasnya.
  • Lapisan atas, tuangkan jeli yang sudah di  masak keats lapisan kastad n buah koktel tadi..   (masak jeli mengikut arahan dari paket jeli kristal tersebut ) 
  • Bila jeli sudah keras, boleh le di makan. Makan sejuk-sejuk baru best..

Cubalah, simple n mudah jekan..^_^
nanti nak buat lagi le..Nyum..nyum...





LIKE??KASI KOMEN SIKIT

6 00 suka bertanya..:

Pn. Sheila@CC said...

wah... sedapnyer triffle tu... yum yum... anak akak pun suka tu...

fiQRa said...

terliur sudah. harus cuba resepi ni ;)

Qienah said...

Memang best, try le..:)

Tihara said...

penah makan tp tk penah buat..hhe :)

Nisa Greennnpanda said...

yeah, nie la yg sy cr2 resipinye~.. ^_^
thanks kak qienah coz share.. nnti nk la try wat, hehe...

Qienah said...

sama2..try le buat nisa..best...semalam buat lagi, husben k.qienah suke sangat..:P

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...